Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Színház Budapest

kulturális blog

A korrupció az, amiből kihagynak

2022. április 11. 07:56 - RottenBiller

20 éve nincs köztünk a magyar kabaréműfaj kiemelkedő alakja

szinhaz-budapest-hofi-geza.jpg

 

Készítette: Stekovics Gáspár

https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/1011181_4504573232571_915711057_n.jpg?_nc_cat=0&oh=8ec4dc78d7a4ac2f2a8d7897af412672&oe=5B5A54D4, CC BY 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=68790985

 

Hofi Géza Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színművész, humorista, érdemes és kiváló művész, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja önálló produkcióival egyéni stílust teremtett. Az igazi Hofi címmel unokaöccse Ambrus Péter könyvet jelentetett meg róla, amelyben a művész szakmai életútjáról és magánéletéről ír.

A kőbányai Maglódi úti általános iskolában tanult gyermekkorában, 1955-ben érettségizett a Széchenyi István Gimnáziumban majd három alkalommal sikertelenül jelentkezett a Színház- és Filmművészeti Főiskolára. Szavalatai sose sikerültek, amire azt mondta, hogy a paródia neki jobban megy. A Kőbányai Porcelángyár munkásaként iratkozott be a Rózsahegyi Kálmán színiiskolájába és a téglagyár Jászai András vezette színjátszó csoportjában játszott.

Írnoki beosztásban 1957 és 1959 között teljesített katonai szolgálatatot. Feleségét, Vnoucek Margitot "vörös dög"-nek becézte, akivel 1959-ben kötött házasságot.

„1959 őszén ismertem meg Hoffmann Gézát, Debrecenben, a Csokonai Színház portáján. Mondhatom, siralmas találkozás volt, én ugyanis zokogva álltam két óriási bőrond között. Odalépett hozzám egy magas, vékony, fekete hajú fiatalember, és nagyon félszegen, nagyon halkan bemutatkozott, majd megkérdezte, segíthet-e valamiben? Bőgve elmondtam, hogy nincs albérlet, senki nem adott szobát.
– Akkor eljössz velem, nekem már megvan az albérletem – mondta olyan hangon, mintha régi barátok lennénk.
– De én férjnél vagyok – mondtam döbbenten –, a férjem most is járja az albérleti címeket.
– Na és? – kérdezte – Mi a probléma? Én is nős vagyok, de a "vörös dög" biztos befogad benneteket egy-két éjszakára!
Istenem, ez se komplett, futott át az agyamon, a macskájától függ hogy alhatunk-e náluk? Azzal hagyott ott, hogy el ne mozduljak, várjam meg, míg értem jön, de most az irodába kell mennie, mert Szendrő hivatta. Ha akartam volna, se mehettem volna a két nehéz bőrönddel, de főleg, mert nem volt hova menni. Nemsokára visszajött és azt mondta:
– Új nevem van!
– Hogyhogy? – kérdeztem.
– Józsi bácsi azt mondta, Hoffmann névvel nem lehet színpadra menni, mondjak gyorsan egy nevet, ami elfér a plakáton. Próbálkoztak mindenféle névvel, de nem találtak igazán jót. Végül Szendrő az asztalra csapott, és azt mondta, megvan.
– Hogy hívják a feleségét?
– Vnouček Margit – mondta Géza, és mindkettőjükből kitört a nevetés. Aztán mégiscsak Szendrővel közösen kitalálták a HOFI-t.”

Pásztor Erzsi így emlékezett vissza rá.

Gyári munkásként öt évig dolgozott, majd a debreceni Csokonai Színházhoz szerződtették, az előadások után a szerepeket rendszeresen parodizálta, gyakran haknizott a környék kultúrházaiban, hamar nagy népszerűségre tett szert. 1963-ban költözött vissza Budapestre és az egész országban fellépéseket vállalt, saját maga által írt műsorral. Közismertté a Magyar Rádió szilveszteri műsorában elhangzott paródiájával vált. 1970-ben elnyerte a Magyar Rádió nívódíját, még ebben az évben Jászai Mari-díjjal tüntették ki.

1974 januárjában átvette a Magyar Televízió elnökének nívódíját, októberben pedig a Mikroszkóp Színpad Magától nem megy című műsorában előadta magánszámát Építem a csatornámat címmel. Három év után a televízió bemutatta Kádár-paródiáját, amiért 1975. február 22-én a Magyar Rádió és Televízió elnökének nívódíjában részesült.

1983-ban Ádám Ottó szerződtette a Madách Kamara Színházhoz, ahol saját maga által írt műsoraival állt a közönség elé. Hofélia című önálló estjét ötszáz alkalommal játszotta.

2001. május 27-én volt az Élelem bére 1500. előadása, októberben pedig elnyerte a Pro Cultura Urbis Közalapítványi díjat, amit 2002. január 17-én vett át Schiffer János főpolgármester-helyettestől a Madách Kamarában rendezett ünnepélyen. 2002 februárjában tért vissza a színpadra, ahol még két hónapot játszott. 2002. március 3-ai előadását rögzítette a Hungaroton, ez Napsugaras jóéjszakát címmel látott napvilágot a művész halála után. 2002. április 7-én volt utolsó fellépése a Madách Kamara Színházban. 2002. április 10-én hajnalban érte a halál álmában. Síremléke a Farkasréti temetőben található.

A Rádiókabaré szilvesztereinek állandó sztárja volt. Egyik legmaradandóbb sikerét egy táncdal, az általa énekelt Lazítani hozta.

„ A korrupció az, amiből kihagynak ”

 

10 érdekesség Hofi Gézáról

 

1. Nem vették fel a Színház- és Filmművészeti Főiskolára, ami egész életében nagy szívfájdalma maradt. A felvételin egyedül Básti Lajos szavazott neki bizalmat, a bizottság többi tagja, köztük Ascher Oszkár, nem tartotta elég tehetségesnek.

Ambrus Péter életrajzi könyve szerint viszont a döntésben az is közrejátszott, hogy Hofi édesapja csendőr volt.

2. Annyira zavarta a porszívó búgó hangja, hogy ha felesége a jelenlétében takarított, odament és kikapcsolta a gépet. Így Ildikó csak akkor tudta folytatni a munkát, amikor Hofi már elindult a színházba.

3. Sikerei ellenére nem szeretett emberek között lenni: kerülte a nyilvánosságot, a boltba sem járt le, olykor egész nap a pizsamáját viselte. Sőt, a családi ünnepekről is nem egyszer távol maradt, a ház tetején, ahol lakott, pedig saját motoros antennája volt – imádott boksz-közvetítéseket nézni.

4. „A Merci még a fának is másképpen megy!” – vallotta, ugyanis rajongott a Mercedesért. Első autója egy kiselejtezett minisztériumi kocsi volt, amit Kádár János közreműködésével vehetett meg, illetve javíttathatott a pártgarázsban.

5. Szenvedélyes vadász volt, vadásztársasági tagként több mint ezer nagyvadat ejtett el. Rossz jobb szeme miatt átalakított vadászfegyverrel lőtt.

6. Imádta a pezsgőt, a dugó kilövésére külön szertartása volt: mindig a visegrádi vár felé lőtte azzal a felkiáltással, hogy „A királyok üdvözlik a királyokat!”. A gyógyszereit is pezsgővel vette be, egy ausztráliai fellépése alkalmával pedig a repülőgép összes pezsgőjét az ő társaságának szolgálták fel.

7. Kabaréi teltházasak és pótszékesek voltak, több száz előadás éltek meg. Az Életem bére 2001-re például 1500-szor ment, utolsó pedig este fél 11-kor kezdődött.

A kései időpontot Hofi azzal magyarázta, hogy korábban bárki tud kezdeni.

8. Volt, hogy Hofi meghívottjai a művész kézzel írt belépőjegyével ültek be a nézőtérre.

9. 1995-ben Déryné-díjjal tüntették ki, amit hivatalosan csak színésznők kaphatnak meg. Hofi az egyetlen olyan férfi, akinek odaítéltél a kitüntetést.

10. Sárneczky Krisztián 2005-ben felfedezett egy kisbolygót, amit Hofi tiszteletére 180857 Hofigézának neveztek el.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szinhaz-budapest.blog.hu/api/trackback/id/tr2117802693

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása